Bu çalışma, Ernest Koestler’in Nazizm’in yapısını çözümlemek için kullandığı “siyasal nevrotizm” kavramından hareketle , Osmanlı- Türk siyasal hayatına, sahip olduğu ideoloji, devlet-toplum anlayışı, örgütlenmesi ve kullandığı iktidar stratejileri bakımından damga vuran ve etkileri günümüze kadar süren “İttihatçılık” ideolojisinin yapısal olarak siyasal nevrotik bir ideoloji olduğunu savunmaktadır. Bunun için, İttihatçılık ideolojisinin 1889-1918 arası tarihsel ve iktidar pratiklerinin analizinde Koestler’in siyasal nevrotik kavramının yanında Gramscian kavram (Hegemonya, tarihsel blok, sivil toplum-siyasal toplum, devlettaparlık) setine de başvurulmuştur. Analiz sonucunda, İttihatçılık ideolojisinin, “bu devlet nasıl kurtarılır” histerisi etrafında, kendisine irrasyonellik içinde yeni bir gerçeklik yaratan ve kendi içinde kendini yokedici bir moment taşıyan, politik toplum uğrağı mensuplarının (asker ve sivil bürokrasi ve aydınlardan oluşan bir tarihsel blok) savunduğu siyasal nevrotik(siyasal libidonal) bir ideoloji olduğu sonucuna varılmıştır.
This study have focused on the effects that marked the Ottoman-Turkish political life in terms of its ideology, state-society understanding, organization and power strategies based on the concept of “political neuroticism” used by Ernest Koestler to analyze the structure of Nazism. During the analysis, the Gramscian concept (hegemony, historical bloc, civil society-political society, state-patriarchy) set was also applied in addition to Koestler's political neurotic concept in the analysis of the historical and power practices of the Unionism ideology between 1889-1918. As a result of the analysis, the ideology of Unionism, around the hysteria of "how to save this state", creates a new reality in irrationality and carries a self-destructive moment in itself, defended by the members of the political society moment (a historical block consisting of military and civil bureaucracy and intellectuals). It has been concluded that it is a neurotic (political libidonal) ideology.