Destinasyon Pazarlamasında Görsel Gerçeklik Uygulamalarının Kullanımı: Müzeler Üzerine Bir Araştırma

Author :  

Year-Number: 2022-Cilt 7 Sayı 35
Yayımlanma Tarihi: 2022-03-26 00:47:16.0
Language : İngilizce
Konu : Turizm
Number of pages: 244-261
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

Turizmin ve teknolojinin hızlı bir şekilde gelişme göstermesi, turizmi oluşturan taraflara çok yönlü iletişim ve pazarlama olanağını bir arada sunmaktadır. Turistlerin internet ve internet tabanlı teknolojiler sayesinde bilgiye anında ulaşabilmeleri ve yine teknoloji tabanlı sistemlerin turistik ülke, bölge ve işletmelerin turistlere anında ulaşmalarına katkı sağlamaktadır. Ülkelerin turizm alanında rekabet avantajı elde edebilmelerinde de etkili olan teknolojik uygulamalar, turistlerin gidecekleri yerler arasında seçim yapabilmelerini de mümkün kılmaktadır. Görsel gerçeklik uygulamaları sayesinde turistler destinasyonları önceden görebilmektedirler ve onların seyahat etmelerini sağlayan merak bileşenini de harekete geçirebilmektedir. 2020 ve 2021 yılı verilerine göre dünyada en çok turist ağırlayan altı ülkenin (Fransa, İspanya, Amerika, Çin, İtalya ve Türkiye) sanal uygulamalardan ne derece yararlandığının belirlenmesi son derece önemlidir. Merak unsurunu etkileyen turistik bileşenlerden müzeler, ülkelerin tarihi ve kültürel değerlerini sunan ve saklayan alanlaradır. Dolayısıyla en çok turist ağırlayan altı ülkedeki sanal müze uygulamaları, turistlere önden bilgiler sunabilmektedir.  Araştırmada ilgili altı ülkenin sanal müze uygulamalarının ne seviyede olduğunu belirlenmek amaçlanmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen bulgulara göre Amerika Birleşik Devletleri (254), Türkiye (47), İtalya (20), İspanya (15), Fransa (7) ve Çin (4) toplamda 347 sanal müze uygulamasına sahip olduğu belirlenmiştir. Ayrıca Türkiye haricindeki ülkelerin resmî turizm kurumlarının internet sayfasında sanal müze bağlantılarını vermedikleri sonucuna ulaşılmıştır. Turistlere yönelik tanıtım ve kapsamlı enformasyon görevinin ülkelerin ulusal turizm kurumlarının görevlerinden olduğu düşünüldüğünde, gerekli iyileştirmelerin yapılması son derece önemlidir. Ayrıca sanal müze sayılarının daha fazla arttırılması gerektiği önerilmektedir.

Keywords

Abstract

The rapid development of tourism and technology provides the parties that make up tourism with the opportunity of multi-directional communication and marketing. Thanks to the internet and internet-based technologies, tourists can access information instantly and technology-based systems contribute to the instant access of touristic countries, regions and businesses to tourists. Technological applications, which are also effective in obtaining a competitive advantage in the field of tourism, make it possible for tourists to choose among the places they will go. Thanks to visual reality applications, tourists can see destinations in advance and can also activate the curiosity component that enables them to travel. According to 2020 and 2021 data, it is extremely important to determine to what extent the six countries that host the most tourists in the world (France, Spain, America, China, Italy and Turkey) benefit from virtual applications. Museums, which are among the touristic components that affect the element of curiosity, are the areas that present and store the historical and cultural values ​​of the countries. Therefore, virtual museum applications in the six countries that host the most tourists can provide preliminary information to the tourists. In the research, it is aimed to determine the level of virtual museum applications of the six countries. According to the findings obtained as a result of the research, it has been determined that the United States of America (254), Turkey (47), Italy (20), Spain (15), France (7) and China (4) have a total of 347 virtual museum applications. In addition, it has been concluded that countries other than Turkey do not provide virtual museum links on the website of official tourism institutions. Considering that the task of promotion and comprehensive information for tourists is one of the duties of the national tourism institutions of the countries, it is extremely important to make the necessary improvements. In addition, it is suggested that the number of virtual museums should be increased more.

Keywords


  • Akoğlan Kozak, M. & Özkeroğlu, Ö. (2018). “Turizm ve Rekreasyon Kavramları: Sanal Bakış ile Değerlendirme”,

  • Akoğlan Kozak, M. & Özkeroğlu, Ö. (2018). “Turizm ve Rekreasyon Kavramları: Sanal Bakış ile Değerlendirme”,II. Uluslararası Sürdürülebilir Turizm Kongresi, 20-22 Eylül 2018, Gümüşhane Üniversitesi, (pp. 399-409), Gümüşhane.

  • Aytekin, H. (2016). “Müzelerde Artırılmış Gerçeklik Uygulamaları: Sakıp Sabancı Müzesi Örneği”, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.

  • Baktash, A., Nair, V., Subramonian, H. & Ragavan, N. A. (2016). “Conceptualising a Framework to StudyBehavioural Intention of Tourists of Distinct Cultures towards Wearable Augmented Reality (AR) Applications”,The 3rd International Hospitality and Tourism Conference (IHTC 2016) & 2nd International Seminar on Tourism (ISOT 2016) CRC Press, (pp. 1-5), Baundung, Indonesia.

  • Baudrillard, J. (2006). Kusursuz Cinayet, (2 b.), (Çev., N. Sivil) Ayrıntı Yayınları, İstanbul.

  • Baudrillard, J. (2005). Şeytana Satılan Ruh ya da Kötülüğün Egemenliği, (Çev., O. Adanır), Doğu-Batı Yayınları, Ankara.

  • Bec, A., Moyle, B., Schaffer, V. & Tims, K. (2021). “Virtual Reality and Mixed Reality for Second Chance Tourism”, Tourism Management, 83: 1-5, https://doi.org/10.1016/j.im.2019.103229.

  • Bigseventravel.com (2020). 7 French Museums You Can Explore Virtually, 19 Ocak 2022 tarihinde https://bigseventravel.com/7-french-museums-you-can-explore-virtually/ adresinden alındı.

  • Bohil, C. J., Owen, C. B., Jeong, E. J., Alicea, B. & Biocca, F. A. (2009). Virtual Reality and Presence. In 21stCentury Communication: A Reference Handbook, (Ed. F. E. William), pp. 534-544, Sage Publications Inc., California.

  • Bozat, A. U. & Dedelioğlu, C. (2018). “Artırılmış Gerçeklik (AR) - Geleneksel ve Dijitalin Kağıt ÜzerindeBuluşması”, 6. Uluslararası Matbaa Teknolojileri Sempozyumu, 01-03 Kasım 2018, İstanbul Üniversitesi, (pp. 929- 942), İstanbul.

  • Buhalis, D. & Yovcheva, Z. (2013). Augmented Reality in Tourism: 10 Unique Applications Explained. DigitalTourism Think Tank Reports and Best Practice. 26 Ocak 2022 tarihinde http://thinkdigital.travel/wp- content/uploads/2013/04/10-AR-Best-Practices-in-Tourism.pdf adresinden alındı.

  • Burdea, G. C. & Coiffet, P. (2003). Virtual Reality Technology, (2nd edt.), John Willey & Sons. Inc., New Jersey.

  • Carrozzino, M. & Bergamasco, M. (2010). “Beyond Virtual Museums: Experiencing Immersive Virtual Reality in Real Museums”, Journal of Cultural Heritage, 11: 452-458.

  • Carter, R. (2021). How Does Mixed Reality Work? An Introduction to Mixed Reality. 26 Ocak 2022 tarihinde https://www.xrtoday.com/mixed-reality/how-does-mixed-reality-work/ adresinden alındı.

  • Coşkun, C. (2017). “Bir Sergileme Yöntemi Olarak Artırılmış Gerçeklik”, Sanat ve Tasarım Dergisi, 20: 61-75.

  • CGTN. (2020). Virtual Tour: The Utimate Guide to Visiting Chinese Museums from Home. 17 Ocak 2020 tarihindehttps:// news.cgtn.com/news/2020-02-13/Virtual-tour-The-ultimate-guide-to-visiting-Chinese museums-from-home- O32MIANG8M/index.html adresinden alındı.

  • Demirezen, B. (2019). “Artırılmış Gerçeklik ve Sanal Gerçeklik Teknolojisinin Turizm Sektöründe Kullanılabilirliği Üzerine Bir Literatür Taraması”, Uluslararası Global Turizm Araştırmaları Dergisi, 3(1): 1-26.

  • EMITT- East Mediterranean International Tourism & Travel Exhibition. (2020). Tourism Statics 2000-2019. 19Ocak 2022 tarihinde https://ite-prod-cdn- end.azureedge.net/sharedmedia/emitt/media/assets/pdfs/emitt_2020_istatistik_baski.pdf adresinden alındı.

  • Encyclopedia Britannica. (2017). Virtual Museum. 27 Ocak 2022 tarihinde https://www.britannica.com/topic/virtual- museum adresinden alındı.

  • Ercan, F. (2020). “An Examination on the Use of Immersive Reality Techologies in the Travel and Tourism Industry”, BMIJ , 8(2): 2348-2383.

  • Ertürk, C. (2020). “Turizm Sektöründeki Artırılmış Gerçeklik (AG) Uygulamalarının Bireylerin Destinasyon ZiyaretEtme Niyetlerine Etkisi”, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Karaman.

  • France Diplomacy. (2022). France Virtual Museum. 19 Ocak 2022 tarihindehttps://www.diplomatie.gouv.fr/spip.php?page=recherche&lang=en&tri=points&id_rubrique=&recherche=france+vi rtual+museum adresinden alındı.

  • Gimeno, J., Portalés, C., Coma, I., Fernández, M. & Martínez, B. (2017). “Combining Traditional and IndirectAugmented Reality for Indoor Crowded Environments. A Case Study on the Casa Batlló Museum”, Computers & Graphics, 69: 94-105.

  • Italy Ministry of Tourism, (2022). Italy Virtual Museum. 21 Ocak 2022 tarihindehttps://www.italia.it/en/search?q=italy%20virtual%20museum&tags=&pag=1&progettiesterni=0&doveandare=0&co safare=0 adresinden alındı.

  • İpek, A. R. (2020). “Artırılmış Gerçeklik, Sanal Gerçeklik ve Karma Gerçeklik Kavramlarında İsimlendirme ve Tanımlandırma Sorunları”, İdil Sanat ve Dil Dergisi, 9 (71): 1061-1072.

  • Jerome, J. & Greenberg, J. (2021). Augmented Reality + Virtual Reality: Privacy & Autonomy Considerations in Emerging, Immersive Digital Worlds, Future of Privacy Forum, Washington, Brussels, Singapore, Tel Aviv.

  • Jiang, T., Gan, X., Liang, Z. & Luo, G. (2022). “AIDM: Artifcial Intelligent for Digital Museum AutonomousSystem with Mixed Reality and Software-Driven Data Collection and Analysis”, Automated Software Engineering, 29 (22): 1-22.

  • Joyofmuseums.com. (2022). Top 100 Museums in the United States – Virtual Tour. 19 Ocak 2022 tarihinde https://joyofmuseums.com/museums/united-states-of-america/ adresinden alındı.

  • Kaghat, F. Z., Azough, A., Fakhour, M. & Meknassi, M. (2020). “A New Audio Augmented Reality Interaction and Adaptation Model for Museum Visits”, Computers and Electrical Engineering, 84: 1-13.

  • Kim, H., So, K. K., Mihalik, B. J. & Lopes, A. P. (2021). “Millennials’ Virtual Reality Experiences Pre- and Post- COVID-19”, Journal of Hospitality and Tourism Management, 48: 200-209.

  • Küçükvardar, M. (2015). “Bilişim Devrimi: Reel Gerçekliğin Sanal Gerçekliğe Dönüşümü”, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.

  • Kültür ve Turizm Bakanlığı-Kültür Varlıkları ve Müzeler Genel Müdürlüğü. (2022). Sanal Müzeler. 22 Ocak 2022 tarihinde https://sanalmuze.gov.tr/adresinden alındı.

  • Lee, H., Jung, T. H., Dieck, M. C. & Chung, N. (2020). “Experiencing Immersive Virtual Reality in Museums”, Information & Management, 57 (5): 1-9.

  • Lemaon, K. N. & Verhoef, P. C. (2016). “Understanding Customer Experience Throughout the Customer Journey”, Journal of Marketing, 80 (6): 69-96.

  • Leopardi, A., Ceccacci, S., Mengoni, M., Naspetti, S., Gambelli, D., Ozturk, E. & Zanoli, R. (2021). “X-RealityTechnologies for Museums: A Comparative Evaluation Based on Presence and Visitors Experience through User Studies”, Journal of Cultural Heritage, 47: 188-198.

  • Li, Y., Zheng, L. & Wang, X. (2019). “Flexible and Wearable Healthcare Sensors for Visual Reality Health- Monitoring”, Virtual Reality & Intelligent Hardware, 1 (4): 411-427.

  • Lo, W. H. & Cheng, K. L. (2020). “Does Virtual Reality Attract Visitors? The Mediating Effect of Presence onConsumer Response in Virtual Reality Tourism Advertising”, Information Technology & Tourism, 22: 537-562.

  • Loureiro, S. M., Guerreio, J. & Ali, F. (2020). “20 Years of Research on Virtual Reality and Augmented Reality inTourism Context: A Text-Mining Approach”, Tourism Management, 77: 1-21. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2019.104028.

  • Ministry of Culture and Tourism of China. (2022). China Virtual Museum. 21 Ocak 2022 tarihinde http://search.chinaculture.org/search.jsp?ch=en&secondsearch=ON&searchText=China+Virtual+Museum

  • Özkul, E. & Kumlu, S. T. (2019). “Augmented Reality Applications in Tourism”, International Journal of Contemporary Tourism Research, 2: 107-122.

  • Pehlivan, G. (2020). Genişletilmiş Gerçeklik (XR) Nedir? 26 Ocak 2022 tarihinde https://codemodeon.com/tr/genisletilmis-gerceklik-xr-nedir/ adresinden alındı.

  • Qin, H., Peak, D. & Prybutok, V. R. (2021). “A Virtual Market in Your Pocket: How Does Mobile Augmented Reality (MAR) Influence Consumer Decision Making?”, Journal of Retailing and Consumer Services, 58: 1-10.

  • Romecitynow.com. (2020). Top 20 World's Most Visited Countries 2020. 19 Ocak 2022 tarihinde https://romecitynow.com/the-worlds-most-visited-countries-2020 adresinden alındı.

  • Spain Ministry of Industry, Trade and Tourism, (2022). Spain Virtual Museum. 19 Ocak 2022 tarihinde https://turismo.gob.es/en-us/Paginas/resultados-busqueda.aspx adresinden alındı.

  • Tanrıkulu, B. & Karagöl, A. (2021). “Müzede Sanal Gerçeklik Uygulamaları: Bir Örnek Çalışma Olarak Kaplumbağa Terbiyecisi”, Yeni Medya Elektronik Dergi , 5 (2): 95-111.

  • The Franklin Institute. (2022). History of Virtual Reality. 24 Ocak 2022 tarihinde https://www.fi.edu/virtual- reality/history-of-virtual-

  • The Geographical Cure. (2021a). Guide to the Best Virtual Museums in Spain toVisit Online at Home. 19 Ocak 2022 tarihinde https://www.thegeographicalcure.com/post/the-best-virtual-museums-in-spain adresinden alındı.

  • The Geographical Cure. (2021b). Guide to Virtual Museums in Italy to Enjoy Online For Free. 21 Ocak 2022Türk Dil Kurumu. (2022). Güncel Türkçe Sözlük. 29 Ocak 2022 tarihinde Türk Dil Kurumu Sözlükleri: https://sozluk.gov.tr/ adresinden alındı

  • Uçkun, S. & Sağtaş, S. (2021). “Artırılmış Gerçeklik ile Deneyimsel Pazarlamanın Tüketici Satın Alma NiyetineEtkisi: Turistik Satın Alma Davranışı Uygulaması”, Journal of Management Theory and Practices Research, 2 (2): 150-174.

  • U.S. Department of Commerce. (2022). USA Virtiual Museum. 19 Ocak 2022 tarihinde https://search.commerce.gov/search?query=virtual+museum&affiliate=www.commerce.gov adresinden alındı.

  • Wikipedia. (2022). Mixed Reality. 26 Ocak 2022 tarihinde https://en.wikipedia.org/wiki/Mixed_reality adresinden alındı.

  • Worldpopulationreview.com. (2021). Most Visited Countries 2021. 19 Ocak 2022 tarihinde https://worldpopulationreview.com/country-rankings/most-visited-countries adresinden alındı.

                                                                                                                                                                                                        
  • Article Statistics