YENİ OKURYAZARLIK VE ÖĞRENCİ BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ

Author :  

Year-Number: 2021-Cilt 6 Sayı 31
Language : null
Konu :
Number of pages: 1837-1844
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

İkinci dünya savaşı sonrası başlayan insan bilgisayar etkileşimi çalışmaları günümüzde yapay zeka araştırmalarının temelini oluşturmaktadır. Bu alanda yapılacak yeni keşifler eğitim alanında köklü bir değişiklik getirebilir. Öğrenci bilgisayar etkileşimi kullanımının kolay olması, tamamen öğrenciye bağlı olması ve kullanıcı talimatlarına göre çalışması nedeniyle oldukça avantajlıdır. Bu alanda yapılacak küçük bir ilerleme gelecekte öğrencilerin işini oldukça kolaylaştıracaktır. Bu çalışmanın amacı; yeni okuryazarlık ve insan-öğrenci bilgisayar etkileşimi alanında kaynakları inceleyerek mevcut uygulamaları, sorunları, gelişmeleri ve yönelimleri belirlemeye çalışmaktır. Araştırmada doküman analizi yöntemi kullanılmıştır. Çalışmanın amaçlarına uygun olarak incelenen kaynaklar ve araştırmalar konu, amaç, yöntem, kullanılan teknoloji, sonuç ve bulgular bakımından analiz edilmiş ve değerlendirilmiştir. Çalışma sonucunda öğrenci bilgisayar etkileşimi bakımından mevcut araçların içerik kaliteli etkileşim sunmaması, statik olması ve üst düzey düşünmeyi desteklememesi, yeni içerik eklenemiyor oluşu, bireyselleştirme özelliklerinin olmayışı, uygun geri bildirim sunmaması ve zaman içerisinde güncellenmemesi gibi sorunlar barındırdığı anlaşılmıştır. Yeni okuryazarlık becerilerinin kazandırılması ve geliştirilmesi için tasarlanan yazılımlarda ve uygulamalarda öğrenci bilgisayar etkileşimi ilkelerinin, psikolojik ve bilişsel etkilerinin mutlaka göz önünde bulundurulması gerekir. Öğrenciler bilgisayarda yeni okuryazarlıkla ilgili ne kadar uzun süre meşgul olursa okuryazarlık becerileri de o düzeyde artacaktır.

Keywords

Abstract

The human computer interaction studies, which started after the Second World War, form the basis of artificial intelligence research today. The new discoveries to be made in this field can bring a radical change in the field of education. Student computer interaction is very advantageous because it is easy to use, completely dependent on the student, and works according to user instructions. A little progress in this area will make the work of students much easier in the future. The aim of this study; is to try to identify current practices, problems, developments and trends by examining resources in the field of new literacy and human-student computer interaction. Document analysis method was used in the research. Sources and researches examined in accordance with the aims of the study were analyzed and evaluated in terms of subject, purpose, method, technology used, results and findings. As a result of the study, it has been understood that the existing tools in terms of student-computer interaction have problems such as not providing content quality interaction, being static and not supporting high-level thinking, not being able to add new content, not having individualization features, not providing appropriate feedback and not being updated over time. In software and applications designed for the acquisition and development of new literacy skills, the principles of student computer interaction and their psychological and cognitive effects must be taken into account. The longer students engage in the new literacy on the computer, the more their literacy skills will increase.

Keywords


  • Acartürk, C. & Çağıltay, K. (2006). İnsan Bilgisayar Etkileşimi ve ODTÜ’de Yürütülen Çalışmalar. 8.

  • Acartürk, C. & Çağıltay, K. (2006). İnsan Bilgisayar Etkileşimi ve ODTÜ’de Yürütülen Çalışmalar. 8. Akademik Bilişim Konferansı, 9-11 Şubat. Pamukkale Üniversitesi, Denizli.

  • Beach, C. L. (2016). Evolving Classrooms: Unlocking Teachers’ Perceptions and How They Impact Digital Literacy Practices. Journal of Literacy and Technology, 17 (1-2), 2-30.

  • Brueck, J. S. & Salem, J. A. (2017). Early evidence of the psychometric characteristics and usability of the e- book quality rating tool in the primary grades. Journal of Literacy and Technology, 18(2), 121-153.

  • Bussert-Webb, K. & Henry, L. (2016). Latino/a Children’s Digital Literacy Access and Online Reading Skills. Journal of Literacy and Technology, 17(3), 2-40.

  • Çağıltay, K., & Göktaş, Y. (Eds.). (2016). Öğretim Teknolojilerinin Temelleri: Teoriler, Araştırmalar, Eğilimler (Gözden Geçirilmiş ve Genişletilmiş 2.Baskı). Pegem Akademi.

  • Çakmak, E. K., Kukul, V., Çetin, E., Berikan, B., Kandemir, B., Pamukçu, B., & Marangoz, M. (2015). 2013yılı eğitim teknolojileri araştırmalarının incelenmesi: AJET, BJET, C&E, ETRD, ETS ve L&I dergileri. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 5(1), 126-160.

  • Carroll, J. M. (2002). Human-Computer Interaction. In:(ed.), MacMillan Encyclopedia of Cognitive Science. Macmillan-Nature Publishing Group.

  • Carter, M. D., Walker, M. M., Hough, M. S., & O’Brien, K. (2017). Reading rate acceleration: How fast is too fast? Journal of Literacy and Technology, 18(3), 2-37.

  • Combi M. (2016) Cultures and Technology: An Analysis of Some of the Changes in Progress-Digital, Globaland Local Culture. In: Borowiecki K., Forbes N., Fresa A. (eds) Cultural Heritage in a Changing World. Springer, Cham.

  • Cooper, M. (2016). Multimodal teaching and learning: researching digital storytelling on iPads in theprimary school classroom to develop children’s story writing. Journal of Literacy and Technology, 17(1-2), 53-79.

  • Destebaşı, F. (2016). Yeni okuryazarlıklar: Tanımı, kapsamı ve teorik ilkeleri. Turkish Studies, 11(3), 895- 910.

  • Dix, A., Finlay, J., Abowd, G., & Beale, R. (2004). Human-Computer Interaction, (3 ed.). Prentice Hall.

  • Ferdig, R.E. (2018). Society, Culture, and Technology: Ten Lessons for Educators, Developers, and Digital Scientists. Pittsburgh, PA: ETC Press.

  • Haas, L. E., Lasley, E., Sosebee, T. & Cox, D. (2017). Increasing motivation of struggling readers: Can e- readers, apps, and support features help? Journal of Literacy and Technology, 18(2), 90-120.

  • Hagerman, M. S. (2017). Disrupting students’ online reading and research habits: The LINKS interventionand its impact on multiple internet text integration processes. Journal of Literacy and Technology, 18(1), 105-156.

  • Kıral, B. (2020). Nitel bir veri analizi yöntemi olarak doküman analizi. Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8 (15) , 170-189.

  • Leu, D. J., Kinzer, C. K., Coiro, J., Castek, J., & Henry, L. A. (2017). New literacies: A dual-level theory of the changing nature of literacy, instruction, and assessment. The Journal of Education, 197(2), 1-18.

  • Lisenbee, P. S. (2016). Generation Gap Between Students’ Needs and Teachers’ Use of Technology in Classrooms. Journal of Literacy and Technology. 17(3), 99-123.

  • McCarthey, S. J., Kennett, K., Smith, A. & West, A. (2017). Facilitating students’ stances towardtechnology-enhanced reading and writing in the classroom. Journal of Literacy and Technology, 18(2), 47- 89.

  • Moon, Y., & Nass, C. (1996). How "real" are computer personalities? Psychological responses to personality types in human-computer interaction. Communication Research, 23(6), 651-674.

  • Myers, B. A. (1998). A brief history of human-computer interaction technology. Interactions, 5(2), 44-54.

  • Nass, C., & Moon, Y. (2000). Machines and mindlessness: Social responses to computers. Journal of Social Issues, 56(1), 81-103.

  • Reeves, B., & Nass, C. (1996). The Media Equation: How People Treat Computers, Television, and New Media Like Real People and Places. Cambridge University Press.

  • Sahit, B. & Gajendra, S.,A. (2019). Review paper on student computer interaction for student. Integrative Journal of Conference Proceedings. 1(4), 1-3.

  • Sharp, L. A. (2017). Twitter as a technology tool to elicit deeper levels of understanding among adult learners. Journal of Literacy and Technology, 18(3), 56-84.

  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (6. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.

  • Wu, J. (2000). Accommodating both experts and novices in one ınterface. http://www.otal.umd.edu/UUGuide/jingwu

                                                                                                                                                                                                        
  • Article Statistics