ANDREİ TARKOVSKY’İN NOSTALGHİA FİLMİNDE GİORGİO AGAMBEN’İN İZİNİ SÜRMEK

Author :  

Year-Number: 2021-Cilt 6 Sayı 29
Language : null
Konu :
Number of pages: 1388-1398
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

Sinema birçok disiplinler arası çalışmayla iç içe olan bir sanat dalıdır. Sosyoloji, psikoloji, siyaset bilimi gibi alanlarda çalışma yürüten araştırmacılar, sıklıkla sinemadan yararlanmıştır. Sinema için de aynı şeyi söylemek mümkündür. Zira sinema, çoğu zaman kendi teorisini bu alanlardan yararlanarak oluşturmuştur. Bu minvalde, sinemanın kendisini bu alanlardan bir başkası olan felsefe ile de harmanlamış olduğu bir gerçektir. Bu çalışmada felsefe tarihinde önemli çalışmalar yapmış olan ünlü İtalyan filozof Giorgio Agamben’in siyasal teorisi ışığında, sinema tarihinin önemli yönetmenlerinden birisi olan Andrei Tarkovsky’in 1983 yılında çekmiş olduğu uzun metrajlı filmi Nostalghia ele alınacaktır. İlk olarak çalışma içerisinde Giorgio Agamben’in “homo sacer”, “istisna hali”, “belirsizlik mıntıkası”, “eşik” gibi kavramlara getirmiş olduğu kuramsal çalışmalar incelenecektir. Ardından Andrei Tarkovsky’in felsefesi, onun yaşamından yola çıkılarak dünya sinema tarihi açısından konumlandırılmaya çalışılacaktır. Son olarak ise “Nostalghia filmi ile Giorgio Agamben’in teorileri arasında bir bağ kurulabilir mi?” “Eğer kurulabilirse bu bağın felsefe ve sinema ile olan ilişkisi hakkında hangi argümanlar ortaya atılabilir?” gibi sorulara paralel olarak çalışma içerisinde bir dizi tartışmalar yürütülecektir.

Keywords

Abstract

Cinema is a branch of art which is intertwined with many interdisciplinary studies. Researchers in many fields, such as sociology, psychology, political science, often benefit from cinema. It is possible to say the same thing in cinema. Because cinema has often created its own theory by taking advantage of these fields. It is a fact that cinema itself is blended with philosophy, another of these fields. At this point, in light of the political theory of the famous Italian philosopher Giorgio Agamben, who has carried out important studies in the history of philosophy, the Nostalgia, one of the feature films of Andrei Tarkovsky, one of the important directors of the history of cinema in 1983, will be discussed. In the first study, theoretical studies that Giorgio Agamben brought to the concepts such as “homo sacer”, “exception”, “uncertainty zone” and “threshold” will be examined. Then, the philosophy of Andrei Tarkovsky will be based on his life and will attempt to be positioned in terms of world cinema history. Finally, can there be a connection between “Nostalgia " and Giorgio Agamben's theories?“What arguments can be put forward about the relationship between philosophy and cinema if it can be established?” in parallel with the questions, there will be a series of discussions in the study.

Keywords


  • Agamben, G. (2010). Çocukluk ve Tarih Deneyimin Yıkımı Üzerine Bir Deneme (Çeviren: Orhan Koçak),

  • Agamben, G. (2010). Çocukluk ve Tarih Deneyimin Yıkımı Üzerine Bir Deneme (Çeviren: Orhan Koçak), İstanbul, Kanat Kitap.

  • Agamben, G. (2013). Kutsal İnsan (Çeviren: İsmail Türkmen), İstanbul, Ayrıntı Yayınları.Aristoteles, (1993). Politika (Çeviren: Mete Tunçay), Ankara, Remzi Kitapevi Yayınları. Bogomolov, V. (1987). Ivan: A Story. Raduğa.

  • Casati, F. (Yapımcı), Tarkovsky, A. (Yönetmen). (1983). Nostalghia (Sinema Filmi). İtalya :Opera Film RAI.

  • Demidova, A. (Yapımcı), Tarkovsky, A. (Yönetmen). (1979). Stalker(Sinema Filmi). Moskova: MosFilm, Unıt 2.

  • Dorsay, A. (2005). 100 Yılın Yönetmeni, İstanbul, Remzi Kitabevi.

  • Durantaneye, L. (2009). Giorgio Agamben: A Critical Introduction, Stanford University Press.

  • Faragô, K. (Yapımcı), Tarkovsky, A. (Yönetmen). (1986). Offret (Sinema Filmi). Paris: Swedish Film Institute.

  • Green, P. (1993). Anderi Tarkovsky: The Winding Quest, Macmillian Press.

  • Keratin (Yapımcı), Tarkovsky, A. (Yönetmen). (1962). Katok i Skripka (Kısa Film). Moskova: MosFilm.

  • Kuznetsov, G. (Yapımcı), Tarkovsky, A. (Yönetmen). (1962). Ivanova Detstvo (Sinema Filmi). Moskova: MosFilm.

  • Lem, S. (2014). Solaris (Çeviren: Mehmet Aközer), İstanbul, İletişim Yayınları.

  • Martin, S. (2013). Andrey Tarkovski. (Çeviren: Irmak Yavlal), İstanbul, Kalkedon Yayınları.

  • Murray, A. (2013). Giorgio Agamben (Çeviren: Abdurrahman Aydın), Ankara, Phoenix Yayınları.

  • Ogorodnikova, T. (Yapımcı), Tarkovsky, A. (Yönetmen). (1966). Anderi Rublev (Sinema Filmi). Moskova: Mosfilm.

  • Osmanoğlu, Ö. (2018). “Tarkovsky Sinemasında Sanat ve Maneviyat İlişkisi: Andrei Rublev Üzerine Bir İnceleme” , TRT Akademi, 3 (5): 28-56.

  • Oylum, R. (2016). Rus Sineması, İstanbul: Seyyah Kitap.

  • Öztan, G. G. (2012). Türkiye'de Çocukluğun Politik İnşası, İstanbul, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları. Strugatski, B. A. S. (2018). Uzayda Piknik (Çeviren: Hazal Yalın), İstanbul, İthaki Yayınları.

  • Tarasov, V. (Yapımcı), Tarkovsky, A. (Yönetmen). (1972). Solyaris (Sinema Filmi). Moskova: MosFilm. Tarkovski, A. (2009). Şiirsel Sinema (Çeviren: Ebru Kılıç), İstanbul, Agora Kitaplığı.

  • Tarkovski, A. (1994). Zaman Zaman İçinde (Çeviren: Seda Kervanoğlu), Ankara, Afa Yayınları.Tarkovski, A. (2008). Mühürlenmiş Zaman (Çeviren: Füsun Ant), İstanbul, Agora Kitaplığı.

  • Tarkovsky, A., Gordon, A., (Yönetmen). (1959). Segodnya Uvolneniya Ne Budet (Kısa Film). Moskova: VGIK.

  • Tarkovsky, A., Gordon, A., Beiku M., (Yönetmen). (1956). Ubiytsy (Kısa Film). Moskova: VGIK.

  • Waisberg, E. (Yapımcı), Tarkovsky, A. (Yönetmen). (1974). Zerkalo (Sinema Filmi). Moskova: MosFilm, Unıt 4.

  • Žižek, S. (2017). Tarkovski İçsel Uzamdan Gelen Şey (Çeviren: Mehmet Öznur), İstanbul, Encore Yayınları.

                                                                                                                                                                                                        
  • Article Statistics