Anadolu tarih boyunca geleneksel el sanatları alanlarında çok zengin bir kültüre sahip olmuştur. İnsanlığın ihtiyaçları doğrultusunda ortaya çıkan ürünler, zaman içerisinde gelişen teknoloji ve üretim teknikleri, artan malzeme çeşitliliği gibi birçok faktörle birlikte değişim ve gelişime uğrayarak farklı kullanım amaçlarına da hizmet eder hale gelmiştir. Kültürel değerlerimizi taşıyan geleneksel el sanatlarının birçok alanı günümüzde kaybolma tehlikesi yaşamakla birlikte halen varlığını sürdürmeye devam eden alanlarda bulunmaktadır.
Bu değerler arasında varlığını sürdürmeye devam eden önemli el sanatları alanından bir tanesi de oya sanatıdır. Anadolu’nun her bölgesinde önemli bir yere sahip olan oyacılık, süsleme ve süslenme alanlarında Türk kültürünün tüm inceliğini ve estetik değerlerini yansıtmaktadır.
Araştırmada Mersin ilinde yapımı devam eden boncuk oyalarına dikkat çekmek, ürün çeşitliliğini belirleyerek örneklendirmek, oya sanatının kaybolmasına engel olmak ve gelecek nesillere aktarımını sağlamak amaçlanmıştır. Bu kapsamda farklı örneklerin yer aldığı ve kaynak kişilerden ulaşılan 22 adet boncuk oyası örneği araştırma kapsamında incelenmiştir. Yargısal örneklem belirleme yönteminin kullanıldığı araştırmada örnekler yapım tekniği, malzeme, renk ve kompozisyon özellikleri açısından incelenmiştir. Araştırma sonucunda boncuk oyalarında daha çok bitkisel bezemenin kullanıldığı tespit edilmiştir.
Anatolia has had a very rich culture with traditional handicraft dimensions throughout history. The products that emerged to meet the needs of humanity have changed and developed over time, along with many factors such as unlimited technology and production expenditure, increasing material costs, and have become serving different usage purposes. Although many areas of traditional handicrafts that carry our cultural values are in danger of disappearing today, there are areas that continue to remain. One of the important handicrafts that continues to be among these values is needle laces. Embroidery, ornaments and adornment regions, which have an important place in every region of Anatolia, reflect all the delicacy and aesthetic values of Turkish culture.
In the research, to draw attention to the bead laces that are still being made in Mersin, to identify and sample your various products, to prevent the disappearance of the art of needle laces and to ensure that it reaches future generations. Check out the research scope of 22 bead lace samples, which include different samples in these environments and reached from the source persons. From the point of view of the construction technique, material, color and frame characteristics of the tables used in the determination method of judgmental assessment. As a result of the research, it was determined that mostly herbal decoration was used in bead lace.