Picasso'nun Sanat Pratiğinde Primitivizm Etkisi

Author :  

Year-Number: 2022-Cilt 7 Sayı 38
Yayımlanma Tarihi: 2022-06-29 19:54:38.0
Language : Türkçe
Konu : Resim
Number of pages: 632-644
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

Sanat; duygu, düşünce veya yaşantıların başkalarına aktarılmasında en dikkat çekici unsur olmuş ve zaman içerisinde çeşitli yöntem-tekniklerin de kullanılmasıyla gelişerek insan yaşamında derin anlamlar kazanmıştır. İlk insanlardan günümüze değişen yaşam koşullarıyla birlikte yavaşça oluşan kültürün ve hızla gelişen teknolojinin çeşitli etkileriyle sanat anlayışı ve üretimi ivme kazanmıştır. İlkel yaşam dönemlerinde çeşitli nedenlerle üretilen ürünler zaman içerisinde gelişme kaydederek insan hayatında derin etkiler yaratmıştır. Bu dönemlerde kullanım amacına göre sınıflandırılmaksızın ele alınan tüm ürünlerde toplumun kültürüne dair birçok sanatsal unsur yer almıştır. Biçimsel olarak yalınlık gözlenen çalışmalarda primitif halkların zengin düş dünyasının izlerine rastlanılmıştır. Çalışmaların gerçekçi olması hedeflenmemiş, ölçülerde genellikle abartıya gidilmiş ve önemli görünen parçalarda da renkte veya oran-orantıda yapılan değişikliklerle vurgu yapılmıştır. İlkel insanların yetenekleri sayesinde keşfederek kullanmış oldukları çizgi ve geometrik yapılardaki çeşitlilikler estetik algılarında gelişime sebep olmuş ve böylelikle günümüz sanatçılarına biçimin daha iyi kavranması yönünde destek oluşturmuştur. Afrika Primitivizmi ilk olarak Paul Gauguin’in araştırmalarının bir sonucu olarak sanat camiasında yer edinmiş ve dönemin sanatçıların ırkçılığa karşı göstermiş oldukları duyarlılıkla ürettikleri sanat eserleri sayesinde batılı halklarca tanınan bir kültür olması sağlanmıştır. Primitif sanat Afrikalı halkların kültürlerinin yansıması olarak ortaya çıkmakla birlikte bu kültürden etkilenen Batılı sanatçıların kültürün korunmasına yönelik attıkları adımlarla varlığını sanat tarihi içerisinde göstermiştir. Primitif sanatın çizgi, renk ve biçim konusundaki alışılmışın dışındaki ifade biçimi dönemin entelektüel sanatçılarından biri olan Picasso’nun da dikkatinden kaçmamıştır. Sosyal ve kültürel birçok sorun üzerine araştırmalar yapan sanatçı Batılı devletlerin kolonileşme yöntemiyle sömürü haline getirdikleri Afrika halklarının sahip oldukları kültürü korumak için yapılan çalışmalara da destek vermiştir. Sanat yaşamında sürekli bir devinim içerisinde bulunan Pablo Picasso, Afrika kültüründen etkilenmiş ve kendi sanatsal anlayışıyla yorumlayarak ilerleyen zamanlarda yapacağı çalışmalara zemin hazırlamıştır.

Keywords

Abstract

Art; It has been the most remarkable element in the transfer of feelings, thoughts or experiences to others and has gained deep meanings in human life by developing with the use of various methods-techniques over time. The understanding and production of art has gained momentum with the various effects of the culture that has slowly formed with the changing living conditions from the first people to the present and the rapidly developing technology. Products produced for various reasons in primitive life periods have developed over time and have had profound effects on human life. In these periods, many artistic elements related to the culture of the society were included in all the products that were handled without being classified according to the purpose of use. The traces of the rich dream world of the primitive peoples were encountered in the studies, in which formal simplicity was observed. The works were not aimed to be realistic, the measurements were often exaggerated, and the pieces that seemed important were emphasized with changes in color or proportion. The diversity in lines and geometrical structures that primitive people discovered and used thanks to their talents caused an improvement in their aesthetic perceptions and thus provided support for today's artists to better understand the form. African Primitivism first gained a place in the art community as a result of Paul Gauguin's research, and thanks to the artworks produced by the artists of the period with the sensitivity they showed against racism, it became a culture recognized by the western peoples. Primitive art emerged as a reflection of the cultures of African peoples, but it showed its existence in the history of art with the steps taken by Western artists who were affected by this culture to preserve the culture. The unusual expression of primitive art on line, color and form did not escape the attention of Picasso, one of the intellectual artists of the period. The artist, who conducts research on many social and cultural problems, also supported the studies carried out to protect the culture of the African peoples, who were exploited by the Western states with the colonization method. Pablo Picasso, who is in constant motion in his art life, was influenced by African culture and prepared the ground for his future works by interpreting it with his own artistic understanding.

Keywords


  • Antmen, A. (2012). 20.yy Batı Sanatında Akımlar. 4.Baskı, İstanbul: Sel Yayıncılık

  • Antmen, A. (2012). 20.yy Batı Sanatında Akımlar. 4.Baskı, İstanbul: Sel Yayıncılık Artun, A. (2014). Sanat Müzeleri. İstanbul: İletişim Yayınları

  • Ashton, D. (2001). Picasso Konuşuyor. (M. Yılmaz ve N. Yılmaz, Çev.) Ankara: Ütopya Yayınları Batur, E. (1997). Modernizm Serüveni. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları

  • Becker, N. (2008). Primitivism, Revisited After The End of an Idea, African Arts. New York: Sean Kelly Gallery Berger, J. (2010). Picasso’nun Başarısı ve Başarısızlığı. İstanbul: Metis Yayınları

  • Çakır Aydın, M. (2002). Sanatta Eleştirellik. İstanbul: Beta Yayınları

  • Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi. (1997). Cilt 3. İstanbul: Yem YayıneviEczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi. (2008). Cilt 2. İstanbul: Yem Yayınevi

  • Gombrich, E. (2009). Sanatın Öyküsü. 6.Basım, İstanbul: Remzi Kitabevi

  • Hourtico, L. (1946). Sanat Şaheserleri. Cilt 1. İstanbul: Kenan Basımevi Ve Klişe FabrikasıLeighten, P. (1990). The White Peril and L’Art Negre. New York: College Art Association Lynton, N. (2009). Modern Sanatın Öyküsü, İstanbul: Remzi Kitabevi

  • Malraux, A. (2020). Düşsel Müze. (B. Gülmez, Çev.) İstanbul: Everest Yayınları

  • Myers, F. (2006). Primitivism, Antropology and The Category of Primitive Art. Handbook of Material Culture Storr, A. (1992). Yaratma Dürtüsü. İstanbul: Yayınevi Yayınları

  • Strauss, Levi. (2016). Yaban Düşünce. İstanbul: Yapıkredi Yayınları

  • The Great Artist. (1978). Picasso Book 6, Funk. London: Wagalis Inc.

  • Tunalı, İ. (1983). Felsefenin Işığında Modern Resim. İstanbul: Remzi Kitabevi Türk Dil Kurumu, Türkçe Sözlük. (1992). 1.Basım. İstanbul

  • Üstüner A.C. (1989). İspanyol Resim Sanatı. İstanbul: Engin Yayıncılık

  • Wentıck, C. (1979). Modern and Primitive Art. Oxford: Phadion Press LimitedWiegand W. (1985). Picasso. (C. Dövenler, Çev.) İstanbul: Alan Yayıncılık

  • Yetkin, S.K. (1945). Sanat Meseleleri. 1.Basım. İstanbul: Nebioğlu Yayınevi

                                                                                                                                                                                                        
  • Article Statistics