MODA TASARIMI EĞİTİMİNDE TEMEL TASARIM EĞİTİMİ

Author :  

Year-Number: 2022-Cilt 7 Sayı 34
Yayımlanma Tarihi: 2022-03-06 19:55:02.0
Language : İngilizce
Konu : Tasarım
Number of pages: 60-71
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

Tüm sanat ve tasarım eğitimi alanlarında olduğu gibi moda tasarımı eğitiminin temelini de temel tasarım (sanat) eğitimi oluşturmaktadır. Fransız devrimiyle yaşanan siyasi anlamda gelen özgürlükler toplumsal hayatın yapısında, toplumsal rollerde ve toplum düzeninde köklü değişiklikler yaşanmasına neden olmuş; Sanayi Devrimine giden yolda uygun zemini hazırlamıştır. Üretim süreçleri bedenden makineleşmeye doğru evrilirken, nicelik ve nitelik bakımından değişen üretim süreçlerinin ve teknolojinin bir sonucu olarak üretim yöntemleri değişmiş, üretim miktarı önemli ölçüde artmıştır. Endüstriyel ürünlerin giderek daha fazla sayıda ve estetikten uzaklaşarak üretilmesine bir tepki olarak bazı sanatsal hareketler ortaya çıkarken, tasarım ve sanat eğitimi alanlarında da daha estetik ürünler üretebilmek için temel tasarım (sanat) eğitimi ortaya çıkmıştır.

Temel tasarım (sanat) eğitimi, sanat ve tasarım alanlarında eğitim alan öğrencilerin en temel eğitimidir. Görsel kültür içerisinde önemli bir yer alan moda tasarımı alanı, görsel estetik zevk, yaratıcılık, özgünlük ve orijinal fikir gerektiren, insan hayatını ve yaşayışını yakından ilgilendiren önemli bir alan olarak karşımıza çıkmaktadır. Moda tasarımı eğitimi içerisinde temel taşlardan birisini oluşturan temel tasarım (sanat) eğitimi öğrenciye gördüğünü algılama, algıladıklarını organize edebilme, keşfetme, yaratıcı düşünce geliştirme, özgün fikirler üretme, görsel düşünce sistemini geliştirme ve var olandan yola çıkarak yeni buluşlar elde etme gibi pek çok beceri kazandırmaktadır. Literatür taramalarına dayalı olarak yapılan bu araştırmada temel tasarım (sanat) eğitiminin moda tasarımı eğitiminde yeri ve önemi, bu eğitim içerisinde yer alan temel tasarım öge ve ilkeleri çerçevesinde moda tasarımı alanı açısından değerlendirilerek anlatılmaya çalışılmıştır.

Keywords

Abstract

The Basic Design (Art) Education constitutes the basis of Fashion Design Education as same in all fields of art and design education. The political freedoms occurred with the French Revolution caused radical changes in the social life structure, social roles and social order; it also has prepared the appropriate ground for the Industrial Revolution. While production processes have evolved from the human body to mechanization, production methods have changed as a result of changing of production processes and technology in terms of quantity and quality, and ultimately the production amount has increased significantly. While some artistic movements have emerged as a reaction to the industrial products production in increasing numbers and away from aesthetics, basic design (art) education has emerged in order to produce more aesthetic products in the fields of design and art education.

Basic design (art) education is the most basic education for students studying in the fields of art and design. The fashion design field, which has an important place in visual culture emerges as an important field requiring visual aesthetic pleasure, creativity, originality and original ideas, closely related to human life and living. Basic design (art) education, which is one of the cornerstones of fashion design education introduces the student many skills such as perceiving what s/he sees, organizing what s/he perceives, discovering, developing creative thinking, producing original ideas, developing a visual thinking system and making new inventions based on existing ones. The place and importance of basic design (art) education in fashion design education was tried to be determined within the framework of the basic design elements and principles included in this education through supporting with examples from the field of fashion design in this research that was executed based on literature review.

Keywords


  • Abacı, O. (2007). Temel Sanat Eğitimi. Morpa Kültür Yayınları, İstanbul.

  • Abacı, O. (2007). Temel Sanat Eğitimi. Morpa Kültür Yayınları, İstanbul.

  • Albers, J. (2020). Rengin Etkileşimi. (Çeviren: Gamze Rastgeldi). Hayalperest Yayınevi, İstanbul.

  • Ambrose, G., Aono-Billson, N. (2013). Grafik Tasarımda Dil ve Yaklaşım. (Çeviren: Melike Taşçıoğlu). Literatür Yayınları, İstanbul.

  • Artut, K. (2006). Sanat Eğitimi Kuramları ve Yöntemleri (4. Baskı). Anı Yayıncılık, Ankara.

  • Atalayer, F. (1994a). Görsel Sanatlarda Estetik İletişim. Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir. Atalayer, F. (1994b). Temel Sanat Ögeleri. Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir.

  • Aydoğan, M. (2018). Temel Sanat Eğitimi Tekstil ve Moda Tasarımı. Adeon Yayıncılık, İstanbul.Balcı, Y. B., Say, N. (2005). Temel Sanat Eğitimi (2. Baskı). YA-PA Yayın Pazarlama, İstanbul.Balamir, B. (1999). Sanat Eğitiminde Özgürlük ve Özgünlük. T.C. Kültür Bakanlığı, Ankara.

  • Buyurgan, S., Buyurgan, U. (2007). Sanat Eğitimi ve Öğretimi, Eğitimin Her Kademesine Yönelik Yöntem ve Tekniklerle (2. Baskı). Pegem A Yayıncılık, Ankara.

  • Civcir, E. (2015). Temel Tasarım ve Tasarım İlkeleri. Akademisyen Kitabevi, Ankara. Gökaydın, N. (1990). Eğitimde Tasarım ve Görsel Algı. Sedir Yayınları, Ankara.

  • Gürsoy, T. (2010). Giyim Kültürü ve Moda 2. Cilt Mesleki Bilgiler. Türkiye Tekstil İşverenleri Sendikası Yayını,İstanbul.

  • Hopkins, J. (2013). Moda Tasarımında Moda Çizimi. (Çeviren: Begüm Başoğlu). Literatür Kitabevi, İstanbul.

  • Işıngör, M. (1986). Temel Sanat Eğitimi. Resim-1 Temel Sanat Eğitimi, Resim Teknikleri, Grafik Resim, ss. 5-60, Milli Eğitim Gençlik ve Spor Bakanlığı Yayınları, Ankara.

  • İbicioğlu, H., Çiftçi, M. ve Cerit, E. (2014). Giyimde Renklerin Uyumu, Hayat Yayın Grubu, İstanbul.

  • Karaçalı, B. (2018). “Temel Sanat / Tasarım Olgusu-Yeni Yaklaşımlar”. Sanat ve Tasarım Dergisi, 8 (1), 170-185. Küçükerman, Ö. (1997). Endüstri Tasarımı Ürün Tasarımında Adımlar. Yem Yayın, İstanbul.

  • Maccario, N. K. (2010). Sanat Etkinliklerinin Planlanması ve Uygulanması (Editör: Kazım Artut). Güzel Sanatlar Eğitiminde Özel Öğretim Yöntemleri, ss. 299-400, Anı Yayıncılık, Ankara.

  • Ocvirk, O. G., Stinson, R. E., Wigg, P. R., Bone, R. O., Cayton, D. L. (2015). Sanatın Temelleri Teori ve Uygulama. (Çevirenler: Nur Balkır Kuru, Ali Kuru). (Editör: Nazlı Eda Noyan). Karakalem Kitabevi Yayınları, İzmir.

  • Odabaşı, H. A. (2002). Grafikte Temel Tasarım (2. Baskı). Yorum Sanat Yayınları, İstanbul.

  • Olgaç, P. (2014). Moda Tasarımı Stil ve İmaj. Detay Yayıncılık, Ankara.

  • Olgaç, P. (2017). Moda Tasarım Çizimleri. Adeon Yayıncılık Danışmanlık, İstanbul.

  • Olgaç, P. (2019). Tekstil ve Moda Tasarımında Temel Sanat Eğitimi Uygulamaları. Adeon Yayıncılık Danışmanlık,Özsoy, V., Alakuş, A. O. (2009). Görsel Sanatlar Eğitiminde Özel Öğretim Yöntemleri, Pegem Akademi, Ankara.Read, H. (1960). Sanatın Anlamı. (Çevirenler: Güner İnal, Nuşin Asgari). İş Bankası Kültür Yayınları, Ankara.

  • Seivewright, S. (2013). Moda Tasarımında Araştırma ve Tasarım. (Çeviren: Burcu Bakın). Literatür Yayıncılık, Seylan, A. (2005). Temel Tasarım. Dağdelen Basın Yayın, Ankara.

  • Tunalı, İ. (2008). Estetik (11. Baskı). Remzi Kitabevi, İstanbul.

  • Wong, W. (1993). Principles of Form and Design. John Wiley & Sons, Inc. Publishing, New York.

  • Yetmen, G. (2016). “Moda Tasarımında Temel Tasarım Öğelerinin Önemi”. İdil Dil ve Sanat Dergisi, 5 (22), 735- 748.

  • Yolcu, E. (2009). Sanat Eğitimi Kuramları ve Yöntemleri (2. Baskı). Nobel Yayın, Ankara. IMAGE REFERENCES

  • Image 1: Yayoi Kusama&Louis Vuitton 2012/2013

  • https://images.businessoffashion.com/site/uploads/2013/12/louis-vuitton-yayoi-kusama-collab-art.jpg (Citation Date: 24.09.2021).

  • Image 2: Hussein Chalayan 2020/2021 Fall/Winter London Fashion Week

  • https://www.denimjeansobserver.com/mag/designer-denim-jeans-fashion/2020-2021/fw/brands-c/chalayan-2020-2021-fall-autumn-winter-runway-london-fashion-week-mens-foldover-boilersuit-pellegrina-strap-denim-jeans- observer-04.jpg (Citation Date: 24.09.2021).

  • Image 3: Balmain 2012/2013 Fall/Winter

  • http://fashion-salad.com/wp-content/uploads/2012/07/balmain-rtw-fw2012-details-09_135529932013.jpg (Citation Date: 24.09.2021).

  • https://garmentstructuringarchitecture.files.wordpress.com/2012/11/00280fullscreen.jpg (Citation Date: 26.09.2021). Image 6: Dolce Gabbana 2021/2022 Fall/Winter

  • https://vogue.com.tr/defile/dolce-gabbana-2021-22-sonbaharkis (Citation Date: 02.10.2021).

  • https://www.vogue.it/en/talents/new-talents/2013/01/flavia-la-rocca (Citation Date: 02.10.2021).https://blog.metmuseum.org/alexandermcqueen/images/11.McQueenAW2002-03OysterDress.EL.jpg (Citation Date: 02.10.2021).

  • Image 9: Marc Jacobs Fall 2021 Pret-e Porter Collection

  • https://assets.vogue.com/photos/60e5914a2b12f7ec6c7136de/master/w_1280%2Cc_limit/00001-MARC-Jacobs- Fall-21-RTW-NY-credit-Brand.jpg (Citation Date: 04.10.2021).

  • https://www.crfashionbook.com/culture/a27114663/baushaus-fashion-inspiration-100-years/ (Citation Date: Image 11: Christian Lacroix Haute Couture Fall-Winter 1990

  • https://i.pinimg.com/originals/10/f7/68/10f768e3180ea576431b97029330fcb2.jpg (Citation Date: 06.10.2021).

                                                                                                                                                                                                        
  • Article Statistics