ULUSLARARASI HUKUK ÖĞRETİMİNDE YARATICI DRAMA YÖNTEMİNİN KULLANILMASI

Author :  

Year-Number: 2021-Cilt 6 Sayı 31
Language : null
Konu :

Abstract

Bu çalışmanın amacı, uluslararası hukuk alanındaki konuları açıklarken ve çözümlerken kullanılabilecek yaratıcı drama etkinliklerini tanımlamak, uluslararası hukuk öğretiminde yaratıcı drama yönteminin ve tekniklerinin kullanılmasını çözümlemek ve yaratıcı drama aracılığıyla ve disiplinler arası bir yaklaşımla uluslararası hukuk alanına farklı bir öğretim yöntemi önermektir. Drama teknikleri ve özellikle yaratıcı drama yöntem olarak birçok alanda artan oranda kullanılmaktadır. Uluslararası hukuk dâhilinde uluslararası insancıl hukuk, uluslararası insan hakları hukuku, uluslararası deniz hukuku, uluslararası kültürel miras hukuku gibi köklerini geçmişten alan ve hali hazırda gelişen alanlar uluslararası hukuk çalışmalarının artırılması ve derinleştirilmesi gerektiğini göstermektedir. Dolayısıyla uluslararası hukuku öğretirken, uluslararası hukukta var olan sorunları çözümlerken farklı yöntemler geliştirmek uluslararası hukukun görünürlüğü, anlaşılması ve alan olarak gelişmesinin de önünü açacaktır. Uzman mantosu ve süreçsel drama gibi yaratıcı drama yaklaşımları uluslararası hukukun temel nitelikleri yanında gelişen diğer tüm alanların öğretilmesinde uygulanabilir. Var olan uygulamalar ışığında farklı yaklaşımları bir araya getirmek ve uluslararası hukuka uygun yeni öğretim seçenekleri sunmak her iki alana da önemli katkılar sunacaktır.

Keywords

Abstract

The aim of this study is to define creative drama activities that can be used in explaining, describing and analysing the subjects included in the field of international law, to analyse using the method and techniques identified in the creative drama for teaching international law, and to offer a new teaching method based on the content and features of the international law by using creative drama method with an interdisciplinary approach. Drama techniques and particularly creative drama are used as methods with increasing interest in many areas. Long-standing but still expanding disciplines in international law such as international humanitarian law, international human rights law, international maritime law, and international cultural heritage law show that international law studies should be increased and expanded. Therefore, developing different methods to teach international law and solve existing problems in international law will also pave the way for the visibility, understanding, and development of international law as a field. Creative drama approaches as mantle of expert and process drama can easily be used in all areas of international law besides basic principles. Combining different approaches in the light of existing practices and developing teaching alternatives suitable for international law will make a major contribution to both creative drama and international law.

Keywords


  • Adıgüzel, Ö. (2006). Yaşantılara Dayalı Öğrenme, Yaratıcı Drama ve Süreçsel Drama İlişkileri. Yaratıcı

  • Adıgüzel, Ö. (2006). Yaşantılara Dayalı Öğrenme, Yaratıcı Drama ve Süreçsel Drama İlişkileri. Yaratıcı Drama Dergisi, 1(1).

  • Adıgüzel, Ö. (2015). Eğitimde Yaratıcı Drama. Ankara: Pegem Akademi.

  • Adıgüzel, Ö. (2018, Aralık 22-23). Süreçsel Drama Atölyesi, Eskişehir Çağdaş Drama Derneği, Katılımcı Notları. Eskişehir.

  • Annarella, L. A. (1992). Creative Drama in the Classroom. ERIC Document Reproduction Service ED: 391206.

  • Banki, S., Valiente-Riedl, E., & Duffill, P. (2013). Teaching Human Rights at the Tertiary Level: Addressingthe ‘Knowing–Doing Gap’ through a Role-Based Simulation Approach. Journal of Human Rights Practice, 5(2), 318–336. doi:10.1093/jhuman/hut011

  • Baylis, J., & Smith, S. (2005). The Globalization of World Politics. Oxford University Press.

  • Cattafi, C. (2018, December). Teaching Methods In International Law. Journal of International Education Research, 14(2), 9-16.

  • Cawthon, S. W., & Dawson, K. M. (2011). Drama-based instruction and educational research: Activatingpraxis in an interdisciplinary partnership. International Journal of Education & the Arts, 12(17). http://www.ijea.org/v12n17/. adresinden alındı

  • Cawthon, S. W., Dawson, K. M., & Ihorn, S. (2011). Activating Student Engagement Through Drama-Based Instruction. Journal for Learning through the Arts, 7(1), 1-29.

  • Dahalan, W. S., Shapiee, R., Nor, M. Z., Nopiah, Z. M., & Basir, S. M. (2016, April). Improving Teaching and Learning in Public International Law II. International Journal of Education and Research, 4(4).

  • Demir, Ö., & Acar, M. (2002). Sosyal Bilimler Sözlüğü. Ankara: Vadi Yayınları.

  • Freeman, G. D., Sullivan, K., & Fulton, C. R. (2003, January-February). Effects of Creative Drama on Self- Concept, Social Skills and Problem Behavior. The Journal of Educational Research, 96(3), 131-138.

  • Gazzini, T. (2016). A Fresh Look at Teaching International Law–A Few Pedagogical Considerations in theAge of Communications. Leiden Journal of International Law, 29, 971-978. doi:10.1017/S0922156516000455

  • Heathcote, D., & Bolton, G. (1995). Drama for Learning, Dorothy Heathcote’s Mantle of the Expert Approach to Education. Heinemann.

  • Ho, F., & Ho, S.-Y. (2011, Winter). Using Dramatic Monologue for Teaching Social Sciences. Pedagogie Collegiale, 24(2).

  • Jefferson, K. W. (1999, September). The Bosnian War Crimes Trial Simulation: Teaching Students about theFuzziness of World Politics and International Law. The Teacher, 589-592. www.apsanet.org adresinden alındı

  • Johns, F., & Freeland, S. (2007, December). Teaching International Law Across an Urban Divide: Reflections on an Improvisation. Journal of Legal Education, 57(4), 539-561.

  • Kong, Q. (2017). International Law Teaching in China: Engaging in a Pedagogical Reform or Embracing Professionalism and Internationalization? Cambridge Journal of China Studies, 12(1), 11-25.

  • Neelands, J., & Goode, T. (2000). Structring Drama Work, A Handbook of available forms in theatre and drama. Cambridge University Press.

  • Öztürk, A. (2001). Eğitim-Öğretimde Yeni Bir Yaklaşım: Yaratıcı Drama. Kurgu Dergisi(18), 251-259. Pazarcı, H. (1995). Uluslararası Hukuk Dersleri I.Kitap. Ankara: Turhan Kitabevi.

  • Roche, E. D. (1993). Drama, Critical Thinking, and Social Issues. ERIC Clearinghouse, 1-9.

  • Sands, E. C., & Shelton, A. (2010, January). Learning by Doing: A Simulation for Teaching How CongressWorks. The Teacher, 133-138. doi:10.1017/S1049096509990692

  • Schiffinan, H. S. (2003). Teaching International Law to Undergraduates and Other Non-Legal Audiences:Practical Suggestions for Pedagogical Approaches. ILSA Journal of International & Comparative Law, 9, 321-330.

  • Scroggs, B., Bailey, S., & Fees, B. (2016). The impact of participation in creative drama on empathy levels in emerging adulthood: A pilot study. Drama Therapy Review, 2(2), 211-221.

  • Shaw, M. N. (2003). International Law Fifth edition. Cambridge University Press.

  • Simpson, G. (1999). On the Magic Mountain: Teaching Public International Law. European Journal of International Law, 10, 70-92.

  • Stanton, K., Cawthon, S., & Dawson, K. (2018). Selfefficacy, teacher concerns, and levels of implementationamong teachers participating in drama-based instruction professional development. Teacher Development, 22(1), 51-77.

  • Yıldız, Z. (2003). Politika Sözlüğü. İstanbul: Timaş Yayınları

                                                                                                                                                                                                        
  • Article Statistics