“ÜNZİLE” ŞARKISI ÖRNEĞİNDE İCRADA BEDEN DİLİ ve TONLAMANIN GÜCÜ

Author:

Year-Number: 2021-Cilt 6 Sayı 31
Yayımlanma Tarihi: null
Language : null
Konu :
Number of pages: 1832-1836
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

Beden dili insanoğlunun ilk iletişim aracıdır. İlk çağlardan itibaren insanlar duygularını, arzularını, düşüncelerini öncelikle beden dili aracılığıyla birbirlerine anlatabilmişlerdir. İcra sanatları açısından beden dili kullanımının öneminin müzik eğitiminde son yüzyıl içinde fark edilen bir disiplin olması, beden dili kullanımı ve müzik icrasının birlikteliği üzerine yoğunlaşmak gerekliliğini doğmuştur. Beden dili denildiğinde kastedilen hareketler bütününü belirli ögelere ayırmak gerekmektedir. Beden dili ögeleri; el, yüz, göz, kol, bacak hareketleri, duruş, jest, mimik, kişiler arasındaki mesafe, bedensel duruş pozisyonları şeklinde sıralanabilir. Edebiyat penceresinden baktığımızda ise bir esere nitelik katan ölçekler nelerdir sorusu akla gelir. Bunları “Anlatımın Temel İlkeleri” başlığı altında; duruluk, açıklık, tutarlılık, arılık, özlülük (kısalık), yalınlık (sadelik), yoğunluk (derinlik), akıcılık, sürükleyicilik, özgünlük, etkileyicilik, kalıcılık, evrensellik ve yerellik, doğallık olarak sıralayabiliriz. (Gülbeyaz Kürşat, Scientific_Meetings_014.pdf - Mersin Üniversitesi http://apbs.mersin.edu.tr ) İçinde dil barındıran bir müzik eseri için hem beden diline, hem dil anlatım unsurlarına hem de ses açısından vurgu, tonlama gibi teknik konulara tam bir hâkimiyetle güçlü bir icra söz konusu olabilir. Bu çalışmayla “Ünzile” adlı eser üzerinde performans içerisindeki farklı ifade biçimleri ortaya konulmuştur. Çalışmanın, şan ve icra teknikleri konusuna odaklanan akademisyen ve icracılar açısından yararlı olacağı düşünülmektedir. Anahtar Kelimeler: Beden, dil, müzik, icra, iletişim.

Keywords

Abstract

Body language is the first communication tool of mankind. From the first ages, human beings were able to express their feelings, desires and thoughts to each other primarily through body language. Being a noticed discipline of body language using in the performance arts, has necessitated concentrating on togetherness of body language and music performance. Body language movements have to be saparated to certain elements. Body language elements can be listed as: hand, face, eye, arm, leg movements, posture, gesture, mimic, distance between people, physical posture positions. Looking through the perspective of literature, the question of “what are the scales that add quality to a work?” comes to mind. We can list them under the title of Temel Basic Principles of Expression as ;”clarity, consistency, purity, simplicity, simplicity, intensity, depth, fluency, immersiveness, originality, impressiveness, permanence, universality, locality and naturalness (Gülbeyaz Kürşat, Scientific_Meetings_014.pdf - Mersin Üniversitesi http://apbs.mersin.edu.tr ). A satisfying performance of a vocal piece can be possible by having a complete dominance on body language and technical features such as emphasizing sounds and intonation. In this study, different expression techniques in performances on the work named “Ünzile” has been analyzed. It is considered that this study will be useful for academicians and performers focused on the subject of vocal and performing techniques.

Keywords