COĞRAFİ İŞARETLİ EL SANATLARININ TURİSTİK ÜRÜN BAĞLAMINDA DEĞERLENDİRİLMESİ: BARTIN İŞİ TELKIRMA ÖRNEĞİ

Author :  

Year-Number: 2021-Cilt 6 Sayı 27
Language : Türkçe
Konu :
Number of pages: 1150-1157
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

Kültürel değerler turizmde çekicilik unsuru yaratarak kent tanıtımında üstünlük sağlamaktadır. Özellikle Bartın gibi yeni gelişmekte olan destinasyonlarda ürün ve hizmetleri farklı sunulara dönüştürebilmek, kuvvetli rekabetin yaşandığı pazar koşullarında kentin tutunabilmesi açısından oldukça önemlidir. Bu kapsamda çalışmada, coğrafi işaret tescilli olan Bartın işi tel kırma sanatının turizm değeri olarak önemine değinilmektedir. Coğrafi işaret almış geleneksel bir ürün olmasına karşın turistik açıdan yaşadığı ürünleştirme problemi ortaya konmakta ve geliştirilmesine yönelik öneriler sunulmaktadır.

Keywords

Abstract

Cultural values, creating an element of attractiveness in tourism provides the advantage in the promotion of the city. Especially in newly developing destinations such as Bartın, being able to transform products and services into different offers is very important for the city to hold on in market conditions where there is strong competition. In this context, the importance of Bartın's Wire-Breaking, which is registered with geographical indication, as a tourism value is mentioned in the study. Although it is a traditional product with a geographical indication, the productization problem it has experienced in terms of tourism is revealed and suggestions for its development are presented.

Keywords


  • Ağagündüz, D. (2020). Coğrafi İşaretler ve Sürdürülebilirlik, Yeni İnsan Yayınevi, İstanbul.

  • Ağagündüz, D. (2020). Coğrafi İşaretler ve Sürdürülebilirlik, Yeni İnsan Yayınevi, İstanbul.

  • Akdemir, N., & Selçuk, G. N. (2018). “Yöresel Mutfağın Turizme Kazandırılması Ve Bölgesel KalkınmayaKatkısı: Sakarya Ölçeğinde Bir Araştırma”, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22(Özel Sayı 2), 2033-2049.

  • Amer, M. B. K. B. (2018). “Heritage Branding: Promoting The UNESCO Creative Cities”,https://www.researchgate.net/project/Cultural-Identity-and-Branding-an-Integrated-Approach-to-Enhance- the-Heritage-Value, 1-20.

  • Arıoğlu, İ. E. & Atasoy, A. Ö. (2015). “Somut Olmayan Kültürel Miras Kapsamında Geleneksel El Sanatları”, Kültür ve Turizm Bakanlığı Electronic Turkish Studies, 10(16), 109-126.

  • Arslan, E. & Kendir, H. (2020). COVID-19 Salgını Sonrası Yükselen Trend Kırsal Turizm: Zile Örneği, Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 4(4): 3668-3683.

  • ATO, (2021). Coğrafi İşaretli Ürünler, https://www.atonet.org.tr/uploads/birimler/ınternet/alt%20tan%c4%b1t%c4%b1m/c%c4%b0-2021-06-

  • Başaran, D. (2016). “Kırsal Kalkınmada Coğrafi İşaretlerin Etkisi: Gaziantep ve Siirt İlleri Örneği”, Yüksek Lisans Tezi, Akdeniz Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Antalya.

  • Baykan, E. (2007). “Kültür Turizmi ve Turizmin Kültürel Varlıklar Üzerindeki Etkileri, Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, (2), 30-49.

  • Demir, İ. (2020). “Coğrafi İşaretlerin Sosyoekonomik Etkiler”, Uzmanlık Tezi, Türk Patent ve Marka Kurumu Coğrafi İşaretler Dairesi Başkanlığı, Ankara.

  • Ertan, T. & Eğercioğlu, Y. (2016). “The Impact Of Unesco World Heritage List On Historic Urban CityCenters And Its Place In Urban Regeneration: The Case Of Melaka, Malaysia And Tire, Turkey”. Procedia- Social And Behavioral Sciences, 216, 591-602.

  • Evans, G. (2009). “Creative Cities, Creative Spaces And Urban Policy. Urban Studies”, 46(5-6), 1003-1040. GOBARTINTURKİYE, (2021). https://gobartinturkiye.com/touch

  • Gökovalı, U. (2007). “Coğrafi İşaretler ve Ekonomik Etkileri: Türkiye Örneği”. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 21(2), 141-160.

  • Gören, S. (2020). “Gelenekten Geleceğe Bartın İşi Tel Kırma/Bartın’s Wire-Breaking Embroidery WorkFrom Tradition To Future”. Türük Uluslararası Dil, Edebiyat ve Halkbilimi Araştırmaları Dergisi, (21), 344.

  • İz Yılmaz, G. (2008). Geleneksel Türk El Sanatlarının Turistik Ürün Bağlamında Değerlendirilmesi. TC Kültür ve Turizm Bakanlığı Araştırma ve Eğitim Genel Müdürlüğü, Uzmanlık Tezi, Ankara.

  • Kakiuchi, E. (2016). “Culturally Creative Cities İn Japan: Reality And Prospects”. City, Culture And Society, 7(2), 101-108.

  • Kan, M. & Gülçubuk, B. (2008). “Kırsal Ekonominin Canlanmasında ve Yerel Sahiplenmede Coğrafi İşaretler”. Uludağ Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi 22(2): 57-66.

  • Karaçorlu, H. (2013). “Amasra Müzesinde Bulunan Tel Kırma (Bartın İşi) ve Hesap İşi Ürünler Üzerine Bir Araştırma”, Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.

  • Karaçorlu, H. & Yetim, F. (2016). “Amasra Müzesinde Bulunan Tel Kırma (Bartın İşi) ve Hesap İşi İşlemeler Üzerine Bir Araştırma”, Journal Of International Social Research, 9(43).

  • Kargiglioğlu, Ş.; Erkol Bayram, G & Çetin, Y. (2019). “Gastronomi Turlarının Coğrafi İşaretli ÜrünlerAracılığı ile Oluşturulması: Batı Karadeniz Turları Örneği”, Gastroia: Journal of Gastronomy And Travel Research, IV. Uluslararası Doğu Akdeniz Turizm Sempozyumu Özel Sayısı, 624-639.

  • Kendir, H. (2020). Turizm Eğitimi Alan Lisans Öğrencilerinin Kültürel Miras Algılarının Belirlenmesi, Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 4(3): 2296-2310.

  • Khoo, S. L. (2020). “Towards an inclusive creative city: How ready is the Historic City of George Town, Penang?”, City, Culture and Society, 23, 100367.

  • Köşker, H. & Karacaoğlu, S. (2019). “Turizm Bağlamında Geleneksel Türk El Sanatı Lületaşıİşlemeciliğinin Değerlendirilmesi”, Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9 (18), 992-1013.Öter, Z. (2010). “Türk El Sanatlarının Kültür Turizmi Bağlamında Değerlendirilmesi”, Milli Folklor Dergisi, 11(86), 174-185.

  • Öz, Y. (2019). “Kültür Turizmi Bağlamında Geleneksel Türk El Sanatları Ürünlerinin Coğrafi İşaretlerle Korunması”, Journal Of International Social Research, 12(62).

  • Özbek, Ö. & Çevik, S. (2018). “Somut Olmayan Kültürel Mirasın Taşıyıcısı Olarak Geleneksel El Sanatları: Gönen”, Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 6(4), 588-603.

  • Richards, G. (2020). “Designing Creative Places: The Role Of Creative Tourism”, Annals of Tourism Research, 85, 102922.

  • Rosi, M. (2014). “Branding Or Sharing?: The Dialectics Of Labeling And Cooperation in The Unesco Creative Cities Network”, City, Culture And Society, 5(2), 107-110.

  • Suciu, M. C. (2009). “Creative Economy And Creative Cities”, Romanian Journal Of Regional Science, 3(1).Şentürk, B. (2011). “Coğrafi İşaretlerin Ekonomik Etkileri: Mikro ve Makro Açıdan Bir Değerlendirme”, Yüksel Lisans Tezi, Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Muğla.

  • Tağı, S. Ö. & Yanar, A. (2016). “El Sanatları Ürünlerinde Coğrafi İşaretleme ve Ürün Kimlik Bilgisinin Önemi”, Art-E Sanat Dergisi, 9(17), 343-353.

  • Uslu, A. & Kiper, T. (2006). “Turizmin Kültürel Miras Üzerine Etkileri: Beypazarı/Ankara Örneğinde Yerel Halkın Farkındalığı”, Tekirdağ Ziraat Fakültesi Dergisi, 3(3), 305-314.

  • Yanar, A. & Karadeniz, C. (2020). “Coğrafi İşaretli El Sanatı Ürünlerine Müzeografik Bir Yaklaşım ve Ankara Örneği”, Ankara Araştırmaları Dergisi, 8(2), 269-283.

                                                                                                                                                                                                        
  • Article Statistics